POSJETITE KURAN.BA
 
 

el-isra'i i el-mi'radz u akaidskoj znanosti

Zuhdija Adilovic | Novi Horizonti br/str. 3

Živimo u vremenu ciji se svjedoci ponose što su uspjeli da se vinu u kosmos, da
stignu do Mjeseca i Venere, tragajuci za eventualnom alternativom za covjekov
život, ukoliko on, usljed ljudskog (ne)djelovanja postane nemoguc na Zemlji.
Medutim, Svevišnji Allah dž.š. je, iz Svoje mudrosti, dao da Njegov miljenik
Muhammed, s.a.v.s., još prije 1420 godina krene na put u kosmos i obide ga u
njegove predjele samo u jednoj noci. Nema sumnje da je to, prije svega,
pokazatelj savremenom covjeku, koji se dici “svojim” tehnološkim dostignucima,
da je Allah dž.š. iznad svega i da je jedino Njegova moc neogranicena.

U
akaidskoj literaturi fenomen Isra’a i Mi’radža spominje se zato što se radi o
necemu što spada u domen vjerovanja i što se ne može razumom shvatiti. Imam
Tahavija, u svojoj cuvenoj “Poslanici iz akaida”, kaže: “Mi’radž je istina.
Muhammed, s.a.v.s., nocu je putovao.Išao je licno, u budnom stanju, na nebo.
Odatle je otišao do onih visina do kojih je Allah htio. Allah ga je pocastio
cime je želio. “Objavio mu je ono što mu je objavio. Srce nije poreklo ono što
je vidio.” Zbog veoma velikog znacaja tog dogadaja Allah dž.š. je jednu od 114
kur’anskih sura nazvao El-Isra. Najpoznatiji komentator Tahavijeve poslanice Ibn
Ebu-l-Izz kaže: “Naš stav prema Mi’radžu je isti kao prema svemu ostalom što
spada u gajb (nevideno-nepoznato), u što vjerujemo ne trudeci se da dokucimo
njegovu suštinu.” Iz navedenih rijeci imama Tahavija jasno se vidi da je Mi’radž
ucinjen cjelokupnim Poslanikovim, s.a.v.s., bicem (tijelom i dušom) i u budnom
stanju. Potvrda za to su rijeci Allaha dž.š.:
“Hvaljen neka je Onaj koji je u
jednom casu noci preveo Svoga roba iz Hrama casnog u Hram daleki, ciju smo
okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja Naša pokazali. – On, uisitinu,
sve cuje i sve vidi.”.

Pojmom “el-abd” u arapskom jeziku oznacava se kompletno
covjekovo bice sastavljeno od duše i tijela, isto kao što je to slucaj sa pojmom
“el-insan”. Nema sumnje, da je to sasvim moguce i prihvatljivo mu’minskom
logikom, jer je Allah dž.š. svemoguc i On samo kaže “budi, i ono biva”. Jedna od
tema vezanih za Isra’ i Mi’radž je tvrdnja pojedinaca da se desio više puta.
Jedni tvrde da se desio jedanput u snu, a drugi put na javi. Drugi, opet, kažu
da se desio jednom prije i jednom poslije poslanstva. Treci kažu da se desio tri
puta... Medutim, najispravnije mišljenje je da se Isra’ i Mi’radž desio samo
jedanput prije hidžre na godinu dana. Jer, kako je moguce tvrditi da se Isra’
desio više puta kada znamo da je tom prilikom propisan namaz, što bi znacilo da
je on svaki puta ponovo propisivan na nacin kako se navodi u hadisima o Isra’u.

Sljedece pitanje je: Da li je Poslanik, s.a.v.s., vidio Allaha dž.š. za vrijeme
Isra’a ili nije? Kadi Ijad u djelu “Eš-šifa” navodi razlaz ashaba u vezi s tim.

On citira rijeci Aiše, r.a., kojima se izricito negira da je Poslanik, s.a.v.s.,
svojim ocima vidio Allaha te noci. Ona je rekla Mesruku, kada je upitao o tome:
“Kosa mi se naježila od tvog pitanja! Slagao je onaj ko ti je rekao da je
Muhammed vidio svoga Gospodara.” Od Ibnu Abbasa, r.a., prenosi se da je rekao:
“Vidio ga je svojim ocima.” A Ibnu Ata’ prenosi od Ibnu Abbasa da je rekao:
“Vidio ga je svojim srcem.” Kadi Ijad nakon navedenih predaja kaže: “Ne postoji
jasan dokaz da je Poslanik, s.a.v.s., za vrijeme Isra’a vidio Allaha dž.š.Sve se
svodi na ajet u suri En-Nedžm. Poznato je da su stavovi uleme u vezi s tim
razliciti. Postoji mogucnost da se to desilo.” Rijeci kadije Ijada, r.a., su
Istina, jer je videnje Allaha dž.š. na ovom svijetu moguce.

Zato je Musa a.s.
tražio od Allaha dž.š. da mu dozvoli da Ga vidi, a da je to nemoguce Musa a.s.
ne bi tako nešto upitao. Medutim, o tome nemamo jasan dokaz iz Kur’ana i hadisa.
Naprotiv, Muslim u svome Sahihu prenosi hadis u kome stoji da je Ebu Zerr, r.a.,
pitao Poslanika, s.a.v.s.,: “Je si li vidio svoga Gospodara?” Poslanik,
s.a.v.s., odgovori: “Nur, kako da vidim nur?” A što se tice citiranog ajeta iz
sure En-Nedžm: “On ga je i drugi put vidio, kod Sidretu-l muntehaa” iz pouzdanih
hadisa jasno se zakljucuje da je ovdje rijec o Džibrilu kojeg je Poslanik,
s.a.v.s., vidio dva puta u njegovom stvarnom liku. Zbog toga je zakljucak
velikog broja alima da Poslanik, s.a.v.s., nije vidio Allaha dž.š. svojim ocima,
a Allah najbolje zna.